Inovácie, nápady a vynálezy sú z pohľadu manažéra produkty. Bežná prax hovorí, že pred tým, než začnete do nového produktu investovať, musíte si overiť jeho úspešnosť na trhu.
V prípade vynálezov a inovácií to však neplatí.
Už na začiatku 20. storočia pragmatický
filozof amerického pôvodu Charles Sanders Peirce povedal, že nie je možné
dopredu analyticky dokázať, že nová myšlienka (inovácia) je dobrá. A teda nie
je ani možné dokázať, či a ako úspešne sa uchytí na trhu.
Manažér, zodpovedný za inovácie teda nemôže postupovať tradičným spôsobom a
požadovať od vynálezcu aby dokázal, že jeho myšlienka, vynález, či prototyp sa
bude dať komerčne využiť.
Paradoxne, tie najprevratnejšie
vynálezy, ak sú ohodnocované z pohľadu existujúceho trhu, nemajú žiadne
dokázateľné komerčné uplatnenie.
Ako teda nezabiť inováciu?
Namiesto požadovania dôkazov sa musí manažér spoľahnúť na kvalifikovaný odhad.
A mal by sa riadiť dvoma pravidlami:
-chrániť všetky použiteľné vynálezy
-mať trpezlivosť a rátať s tým, že komercializácia vynálezu nie zvyčajne rýchla,
ale je záležitosťou niekoľkých rokov
Ak pre vynález neexistuje aktuálne uplatnenie na trhu, je stále možné, že o
niekoľko rokov vám prinesie (aj nemalé) zisky.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára